torsdag den 28. november 2013

Didaktiske aktviteter ved min biotop

Didaktiske overvejelser til aktiviteter på min biotop

Min sidste praktik, praktik 2, var i en SFO. Jeg havde med indskolingen at gøre. Jeg vil derfor vælge denne aldersgruppe af børn (5-6 år), når jeg tænker didaktiske tanker i forhold til aktiviteter, med målgruppen. Jeg har også gjort mig nogle tanker omkring, hvordan de vil få mest ud af det.
Mit mål for målgruppen er en aktiv, selvstændig og spændende oplevelse af at lærer i og af naturen. Jeg vil iværksætte:
 Demonstrationsture og undersøgelsesture, hvor eleverne selvstændigt beskriver og undersøger en problemstilling på min biotop. Som formålet for faget Biologi siger: "Undervisningen skal i videst muligt omfang tage sit udgangspunkt i elevernes egne oplevelser, undersøgelser og opfattelser, samt søge at fremme deres glæde ved naturen og lyst til at beskæftige sig med biologiske emner og problemstillinger.
 Så det er tydeligt, at undervisningen skal planlægges, så det er eleverne der er aktive, og arbejder med åbne problemstillinger, noget, der i høj grad fremmes af pædagogens didaktiske valg i førskolen/udeskolen .
 

For at kunne planlægge et undervisningsforløb for førskole gruppen, har jeg fundet frem til litteratur og kilder, som kunne være interessant for projektet.
 
 


Kilde- og litteraturliste

1) Svein Sjøberg ”Naturfag som almendannelse”, Klim 2005
 
2) Svein Sjøberg ”Naturfag som almendannelse”, Klim 2005
 
3) Søren Breiting og Finn Mogensen, ””Biologiundervisningens situation i folkeskolen og dens mulige fremtid”, Kaskelot pædagogisk særnummer 2003
 
4) Erik Mygind og Lene Herholdt: ”Sammenfatning af naturklasseprojektet”, i ”Udeundervisning i folkeskolen”, Museum Tusculanums forlag 2005
 
5) Stefan Ting Graf (red) :”Fylde og Form”, Wolfgang Klafki i teori og praksis, KLIM 2004
 
6) Kaldes hos Klafki ”Faktorernes interdependens” og hos Hiim og Hippe ”Den didaktiske relationsmodel”
 
7) Stefan Ting Graf (red) :”Fylde og Form”, Wolfgang Klafki i teori og praksis, KLIM 2004
 
8) Fælles mål, biologi, formål for faget, stk 2, UVM faghæfte 15 ”Biologi”, 2004
 
9) Christian Jakobsen: ”To læringsmiljøers indflydelse på pædagogisk praksis og kompetenceudvikling” i Erik
Mygind (red): ”Udeundervisning i folkeskolen”, Museum Tusculanums Forlag 2005
 
10) A. Jordet: "Lutvann-undersøkelsen", Høgskolen i Hedmark, rapport nr 9, 2003
 
11) Fælles Mål, biologi, formål for faget, stk 2, UVM faghæfte 15 "Biologi, 2004.
 
12) Christian Jakobsen: "To læringsmiljøers indflydelse på pædagogisk praksis ogkompetenceudvikling" i Erik Mygind (red): "Udeundervisning i folkeskolen", Museum Tusculanums forlag, 2005.
 
13) Erik Mygind: ”Elevudsagn om naturens rum og klasseværelset” i Erik Mygind (red): ”Udeundervisning i folkeskolen”, Museum Tusculanums Forlag, 2005.
 
 
 
 
 


 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar